С. Батиченко, О. Кривець, ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ВИКЛАДАЧІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
С. Батиченко
ORCID ID: 0000-0001-5400-9076
О. Кривець
ORCID ID: 0000-0001-7464-6558
Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна
ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ВИКЛАДАЧІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація:
В сучасному світі перед дорослою людиною постає безліч викликів, які обумовлюють необхідність постійно навчатись, підвищувати свою кваліфікацію, іноді навіть змінювати свою спеціальність. Розроблення концепції освіти дорослих зумовлено низкою проблем, а саме: природним старінням населення та демографічною кризою; стрімкою зовнішньою трудовою міграцією; дисбалансом на ринку праці, що пов’язаний зі значною кількістю працівників з вищою освітою і браком робітничих кадрів; недостатністю для успішного працевлаштування й активної участі у суспільному житті рівня володіння сучасними компетенціями особами вікової категорії “45+”; відсутністю протягом усіх років незалежності державної політики з навчання дорослих в Україні, на відміну від сталої в ЄС політики та практики у цій сфері. У зв’язку з відсутністю відкритої, повної та достовірної інформації щодо освіти дорослих, а також її складових, а саме – професійного розвитку працівників загалом і викладачів зокрема, проведені соціологічні дослідження даних питань. Розкриті питання підвищення професійного розвитку працівників, особливостей організації процесу професійного розвитку працівників, самоосвіта та найефективніші форми навчання дорослого населення. У результаті соціологічного дослідження виявлено, що працівники готові до самоосвіти та професійного зростання, але при цьому потрібно, щоб була підтримка з боку роботодавців, чиновників різних рівнів. Досліджуючи питання професійного розвитку викладачів закладів вищої освіти, проведено соціологічне дослідження у два етапи: у 2020 та 2021 р. Під час дослідження розкрито питання відповідності законодавчим нормам і фактичному виконанні стосовно підвищення кваліфікації викладачами; залежністю підвищення кваліфікації та кар’єрного зростання; самоосвіта й навички, які в результаті отримали, а також рейтинг гнучких навичок; самоосвіта для розвитку гнучких навичок (softskills); особливості поєднання сімейних і професійних обов’язків; задоволення умовами праці та, як результат – прагнення змінити роботу. Встановлено, що високий відсоток респондентів відповідально ставиться до підвищення кваліфікації відповідно до законодавства України; половина респондентів уважає, що відсутня кореляція між підвищенням кваліфікації та кар’єрним зростанням; щороку зростає відсоток викладачів, які займаються самоосвітою для розвитку гнучких навичок (softskills); третина не задоволена умовами праці, а половина замислюється про зміну роботи.
Ключові слова: освіта дорослих, освіта впродовж життя, професійний розвиток, самоосвіта, softskills.
Мова: англійська
DOI: http://doi.org/10.17721/1728-2721.2021.80-81.3
Посилання:
- About the statement of the professional standard on group of professions “Teachers of institutions of higher education”. 610 §4, 5 (2021)
- Derzhavna sluzhba statystyky Ukrayiny, 2021, September [State statistics service of Ukraine]. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/druk/ publicat/kat_u/2021/zb/06/zb_rpn21_ue.pdf
- Kolyshko, R., Lazorenko, O. (2018) Yakoyu maye buty polityka navchannya doroslykh v Ukrayini? Analitychna zapyska. [What should be the policy of adult education in Ukraine?]. Retrieved from https://www.civic-synergy.org.ua/wpcontent/uploads/2018/04/Navchannya_doroslyh_v_Ukrayi ni.pdf. (Іn Ukrainian).
- Kostyuchenko, O. (2021). Navchannya protyahom zhyttya yak sposib zberezhennya i rozvytku trudovoho potentsialu Ukrayiny: Suchasni vyklyky ta priorytetni napryamy zberezhennya ta rozvytku trudovoho potentsialu Ukrayiny [Lifelong learning as a way to preserve and develop the labor potential of Ukraine: Current challenges and priority areas for the preservation and development of labor potential of Ukraine] Kyiv, KNU. (Іn Ukrainian).
- Mykytyuk, O., Petrenko, K. (2021). Suchasni tendentsiyi formuvannya osvitn’oho statusu doroslykh : Suchasni vyklyky ta priorytetni napryamy zberezhennya ta rozvytku trudovoho potentsialu Ukrayiny [Modern tendencies of formation of educational status of adults : Current challenges and priority areas for the preservation and development of labor potential of Ukraine] Kyiv, KNU. (Іn Ukrainian).
- Zakon Ukrayiny pro vyshchu osvitu (2014) [On Higher Education] 1556-VII § 10 57 et. seq.
- Sakharuk, I. (2021). Rol’ sotsial’noho dialohu u prosuvanni kontseptsiyi navchannya protyahom zhyttya: pidkhody Mizhnarodnoyi orhanizatsiyi pratsi: Suchasni vyklyky ta priorytetni napryamy zberezhennya ta rozvytku trudovoho potentsialu Ukrayiny. [The role of social dialogue in promoting the concept of lifelong learning: the approaches of the International Labor Organization: Current challenges and priority areas for the preservation and development of labor potential of Ukraine] Kyiv, KNU. (Іn Ukrainian).
- Tytarenko, D. V. (2015). Dzherel’na baza upravlinnya osvitoyu doroslykh v Ukrayini [Source base of adult education management in Ukraine]. Retrieved from http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/db/2015-2/ doc/3/01.pdf.(Іn Ukrainian).
Рекомендуємо цитувати цю статтю так:
Batychenko S., Kryvets O., 2021. The professional development features of higher education institutions lecturers. Visnyk Kyivskogo nacionalnogo universytetu imeni Tarasa Shevchenka, Geografiya [Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv, Geography], 3/4 (80/81), 18-22 (in English, abstr. in Ukrainian), DOI: 10.17721/1728-2721.2021.80-81.3
Надійшла до редколегії 09.10.2021
Прийнята до друку 09.11.2021