Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка

ГЕОГРАФІЯ

Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv

GEOGRAPHY

С. Батиченко, О. Кривець, ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ВИКЛАДАЧІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

С. Батиченко

ORCID ID: 0000-0001-5400-9076

О. Кривець

ORCID ID: 0000-0001-7464-6558

Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна

ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ВИКЛАДАЧІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Анотація:

В сучасному світі перед дорослою людиною постає безліч викликів, які обумовлюють необхідність постійно навчатись, підвищувати свою кваліфікацію, іноді навіть змінювати свою спеціальність. Розроблення концепції освіти дорослих зумовлено низкою проблем, а саме: природним старінням населення та демографічною кризою; стрімкою зовнішньою трудовою міграцією; дисбалансом на ринку праці, що пов’язаний зі значною кількістю працівників з вищою освітою і браком робітничих кадрів; недостатністю для успішного працевлаштування й активної участі у суспільному житті рівня володіння сучасними компетенціями особами вікової категорії “45+”; відсутністю протягом усіх років незалежності державної політики з навчання дорослих в Україні, на відміну від сталої в ЄС політики та практики у цій сфері. У зв’язку з відсутністю відкритої, повної та достовірної інформації щодо освіти дорослих, а також її складових, а саме – професійного розвитку працівників загалом і викладачів зокрема, проведені соціологічні дослідження даних питань. Розкриті питання підвищення професійного розвитку працівників, особливостей організації процесу професійного розвитку працівників, самоосвіта та найефективніші форми навчання дорослого населення. У результаті соціологічного дослідження виявлено, що працівники готові до самоосвіти та професійного зростання, але при цьому потрібно, щоб була підтримка з боку роботодавців, чиновників різних рівнів. Досліджуючи питання професійного розвитку викладачів закладів вищої освіти, проведено соціологічне дослідження у два етапи: у 2020 та 2021 р. Під час дослідження розкрито питання відповідності законодавчим нормам і фактичному виконанні стосовно підвищення кваліфікації викладачами; залежністю підвищення кваліфікації та кар’єрного зростання; самоосвіта й навички, які в результаті отримали, а також рейтинг гнучких навичок; самоосвіта для розвитку гнучких навичок (softskills); особливості поєднання сімейних і професійних обов’язків; задоволення умовами праці та, як результат – прагнення змінити роботу. Встановлено, що високий відсоток респондентів відповідально ставиться до підвищення кваліфікації відповідно до законодавства України; половина респондентів уважає, що відсутня кореляція між підвищенням кваліфікації та кар’єрним зростанням; щороку зростає відсоток викладачів, які займаються самоосвітою для розвитку гнучких навичок (softskills); третина не задоволена умовами праці, а половина замислюється про зміну роботи.

Ключові слова: освіта дорослих, освіта впродовж життя, професійний розвиток, самоосвіта, softskills.

Мова: англійська

DOI: http://doi.org/10.17721/1728-2721.2021.80-81.3

Посилання:

  1. About the statement of the professional standard on group of professions “Teachers of institutions of higher education”. 610 §4, 5 (2021)
  2. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrayiny, 2021, September [State statistics service of Ukraine]. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/druk/ publicat/kat_u/2021/zb/06/zb_rpn21_ue.pdf
  3. Kolyshko, R., Lazorenko, O. (2018) Yakoyu maye buty polityka navchannya doroslykh v Ukrayini? Analitychna zapyska. [What should be the policy of adult education in Ukraine?]. Retrieved from https://www.civic-synergy.org.ua/wpcontent/uploads/2018/04/Navchannya_doroslyh_v_Ukrayi ni.pdf. (Іn Ukrainian).
  4. Kostyuchenko, O. (2021). Navchannya protyahom zhyttya yak sposib zberezhennya i rozvytku trudovoho potentsialu Ukrayiny: Suchasni vyklyky ta priorytetni napryamy zberezhennya ta rozvytku trudovoho potentsialu Ukrayiny [Lifelong learning as a way to preserve and develop the labor potential of Ukraine: Current challenges and priority areas for the preservation and development of labor potential of Ukraine] Kyiv, KNU. (Іn Ukrainian).
  5. Mykytyuk, O., Petrenko, K. (2021). Suchasni tendentsiyi formuvannya osvitn’oho statusu doroslykh : Suchasni vyklyky ta priorytetni napryamy zberezhennya ta rozvytku trudovoho potentsialu Ukrayiny [Modern tendencies of formation of educational status of adults : Current challenges and priority areas for the preservation and development of labor potential of Ukraine] Kyiv, KNU. (Іn Ukrainian).
  6. Zakon Ukrayiny pro vyshchu osvitu (2014) [On Higher Education] 1556-VII § 10 57 et. seq.
  7. Sakharuk, I. (2021). Rol’ sotsial’noho dialohu u prosuvanni kontseptsiyi navchannya protyahom zhyttya: pidkhody Mizhnarodnoyi orhanizatsiyi pratsi: Suchasni vyklyky ta priorytetni napryamy zberezhennya ta rozvytku trudovoho potentsialu Ukrayiny. [The role of social dialogue in promoting the concept of lifelong learning: the approaches of the International Labor Organization: Current challenges and priority areas for the preservation and development of labor potential of Ukraine] Kyiv, KNU. (Іn Ukrainian).
  8. Tytarenko, D. V. (2015). Dzherel’na baza upravlinnya osvitoyu doroslykh v Ukrayini [Source base of adult education management in Ukraine]. Retrieved from http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/db/2015-2/ doc/3/01.pdf.(Іn Ukrainian).

Завантажити (.pdf)

Рекомендуємо цитувати цю статтю так:

Batychenko S., Kryvets O., 2021. The professional development features of higher education institutions lecturers. Visnyk Kyivskogo nacionalnogo universytetu imeni Tarasa Shevchenka, Geografiya [Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv, Geography], 3/4 (80/81), 18-22 (in English, abstr. in  Ukrainian), DOI: 10.17721/1728-2721.2021.80-81.3

Надійшла до редколегії 09.10.2021
Прийнята до друку 09.11.2021