СУБРЕГІОНАЛЬНИЙ РІВЕНЬ АДМІНІСТРАТИВНО-ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ РЕФОРМИ В УКРАЇНІ: ДИСКУСІЙНІ АСПЕКТИ
М. Барановський
ORCID iD: 0000-0002-0771-1126
Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя, Ніжин, Україна
Анотація:
В Україні розпочався другий етап децентралізації, пов’язаний із формуванням адміністративно-територіальних одиниць субрегіонального рівня. Затверджений Верховною Радою України перелік нових районів містить низку дискусійних моментів, які потребують наукового аналізу. У дослідженні проаналізовано підходи науковців до виділення в Україні адміністративних одиниць субрегіонального рівня, розкрито аргументи прибічників та противників їхнього створення в сучасних умовах. На основі аналізу кількісних критеріїв установлено, що нові райони відповідають рівню МиТЭ-3 стандарту територіального поділу країн ЄС. Здійснено порівняльний аналіз схем поділу країни на райони, які були розроблені різними урядами України, із мережею районів, затверджених Верховною Радою у 2020 р. Установлено, що збільшення кількості нових районів зі 102 до 129, а потім до 136 одиниць відбулося внаслідок розширення їхньої мережі на тимчасово окупованих територіях Донбасу та в Криму, а також під тиском представників регіонів. На прикладі Чернігівської області розкрито складність питання формування мережі нових районів та їхніх центрів. Визначено, що пересічна кількість населення нового району становить в Україні 303 тис. осіб, людність центру адміністративних одиниць субрегіонального рівня – 130 тис. осіб. Установлено наявність дуже значних диспропорцій (від 58 до 362 разів) у кількості населення в нових районах та їхніх центрах. На основі проведених обчислень визначено, що 26,5 % нових районів та 50 % їхніх центрів мають кількість населення меншу, ніж це визначено нормативними документами, що може стати додатковою перешкодою для формування якісного кадрового потенціалу органів виконавчої влади. Установлено, що конкурентна боротьба між містами за статус центру нового району зумовлена прагненням місцевих еліт зберегти за собою контроль над певними територіями. Указано на неоднозначне сприйняття в середовищі експертів і регіональних еліт питання створення нових районів за етнічною ознакою (Болградський і Берегівський райони). Визначено перелік кадрових, фінансових, майнових питань, які необхідно буде розв’язати задля побудови в Україні ефективної виконавчої влади на субрегіональному рівні.
Ключові слова: адміністративно-територіальна реформа, субрегіональний рівень управління, нові райони, адміністративно-територіальний устрій, децентралізація.
Мова:
українська
DOI: http://doi.org/10.17721/1728-2721.2020.76-77.5
Посилання:
1. Адміністративно-територіальна реформа: бачення місцевих громад Луганщини / упорядники: Ю. Ращупкіна, В. Щербаченко. – Луганськ, 2007.
2. Адміністративно-територіальна реформа в Україні: оптимальна модель / за заг. ред. О. І. Соскіна. – Київ, 2007.
3. Адміністративно-територіальний устрій України. Історія. Сучасність. Перспективи: монографія / В. С. Куйбіда, В. П. Павленко, В. А. Яцюк та ін. – Київ, 2009.
4. Адміністративно-територіальний устрій України: методологічні основи та практика реформування: монографія / наук. ред. В.С. Кравців.
– Львів, 2016.
5. Барановський М. О. Фінансова децентралізація в Україні: особливості становлення [Електронний ресурс] / М. О. Барановський // Укр. геогр. журн. – 2017. – № 4. – Режим доступу: https://doi.org/ 10.15407/ugz2017.04.030
6. Беновська Л. Я. Посилення диференціації розвитку територіальних громад як ризик реформи децентралізації [Електронний ресурс] // Регіональна економіка. – 2019. – № 1 (91). Режим доступу: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2019-1-3
7. Ганущак Ю. Реформа територіальної організації влади: монографія / Ю. Ганущак. – Київ, 2013.
8. Ганущак Ю. Як правильно “нарізати” райони? / Ю. Ганущак [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zn.ua/ukr/economics_of_ regions/yak-pravilno-narizati-rayoni-346351_.html
9. Децентралізація. Нові райони [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://decentralization.gov.ua/new-rayons/ar-krym
10. Для кого нові райони: міфи ра реалії нового адмінтерустрою в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uacrisis.org/uk/ dlya-kogo-novi-rajony-mify-ta-realiyi-novogo-adminterustroyu-v-ukrayini
11. Дністрянський М. С. Кордони України. Територіально- адміністративний устрій / М. С. Дністрянський. – Львів, 1992.
12. Дністрянський М. С. Адміністративно-територіальний устрій України крізь призму геополітики / М. С. Дністрянський // Дзвін. – 1996. – Вип. 8.
13. Мельничук А., Остапенко П. Децентралізація влади: реформа № 1: аналітичні записки / А. Мельничук, П. Остапенко. – Київ, 2016.
14. Методичні рекомендації щодо критеріїв формування адміністративно-територіальних одиниць субрегіонального (районного) рівня. Київ, 2019. URL: https://www.minregion.gov.ua/wp-content/uploads/ 2019/08/Metod.recom_.rayon_.pdf
15. Національний проект “Децентралізація” [Електронний ресурс]. – Ре¬жим доступу: www.facebook.com/zubko.gennadiy/posts/2391177131164453/
16. Новий адміністративний устрій: в Україні з’являться громади, повіти й регіони [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://texty.org.ua/fragments/60093/Novyj_administratyvnyj_ustrij_v_Ukrajini_ zjavlatsa_gromady-60093/
17. Олійник Я. Б. Формування спроможних територіальних громад в Україні: переваги, ризики, загрози / Я. Б. Олійник, П. О. Остапенко // Укр. геогр. журн. №4. 2016. https://doi.org/10.15407/ugz2016.04.037
18. Піх О. М. Впровадження адміністративно-територіальної реформи в Україні через призму польського досвіду / О. М. Піх // Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. – 2014. – Вип. 2 (106).
19. Про утворення та ліквідацію районів: Постанова Верховної Ради України № 807-ІХ від 17.07.2020 р. [Електронний ресурс]. – Режим дос-тупу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/807-IX#Text
20. Сардалова А. Нова діжка, старе вино: за що критикують новий поділ на райони і що кажуть його прихильники [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.radiosvoboda.org/a/krytyka-novoho-podilu-na- rayony/30701785.html
21. Скляревська Г. Самогубство чи нормальний процес? Експерти роз’яснюють утворення нових районів [Електронний ресурс]. – Режим до¬ступу: https://ms.detector.media/trendi/post/24866/2020-06-13-samogubstvo-chi- normalnii-protses-eksperti-rozyasnyuyut-utvorennya-novikh-raioniv-v-ukraini/
22. Територіальні громади в умовах децентралізації: ризики та механізми розвитку: монографія / за ред. В. С. Кравціва, І. З. Сторо- нянської. – Львів, 2020.
23. Територіальний розвиток в Україні: розвиток агломерацій та субрегіонів. Київ, 2012. URL: http://2.auc.org.ua/sites/all/sites/default/files/ files/Subregional_Structures_Development_2012.pdf
24. Тітенко З. В. Проблеми та перспективи адміністративно- територіальної реформи в Україні // Ученые записки Таврич. нац. ун-та им. В. И. Вернадского / З. Тітенко // Науч. журн. Серия “География”. – Сімферополь, 2011.
2б. Ткачук А. З історії реформ адміністративно-територіального устрою України, 1907-2009 роки / Ткачук А., Ткачук Р., Ганущак Ю.. Київ, 2009.
26. Decentralization reform in Ukraine: assessment of the chosen trans-formation model / V. Udovychenko, A. Melnychuk, O. Gnatiuk, P. Ostapenko // European Spatial Research and Policy. – 2017. – User. 24. – № 1.
Рекомендуємо цитувати цю статтю так:
Baranovskyi M., 2020. Subregional level of administrative and territorial reform in Ukraine: debatable aspects. Visnyk Kyivskogo nacionalnogo universytetu imeni Tarasa Shevchenka, Geografiya [Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv, Geography], 1/2 (76/77), 37-43 (in Ukranian, abstr. in English), doi: 10.17721/1728-2721.2020.76-77.5
Надійшла до редколегії 30.06.2020
Прийнята до друку 12.11.2020