ГЕОГРАФІЧНИЙ РЕГІОН ЯК ОБ’ЄКТ ТУРИСТИЧНОГО МАРКЕТИНГУ
О Беркова, к.екон.н., доцент,
О. Борисюк, к.геогр.н., доцент,
І. Дудник, д.геогр.н., професор
Національний авіаційний університет, Київ, Україна
Анотація:
Досліджено географічні та регіонально-економічні підходи до змісту й особливостей туристичного маркетингу, зокрема його регіональних аспектів. Обґрунтовано необхідність і доцільність застосування категорії географічного регіону як складної територіальної системи щодо інтегрального об’єкта регіонального маркетингу в туризмі; розглянуто особливості та принципи такого застосування. Визначено, що регіон являє собою суспільно-географічну систему, яка в найпершому наближенні являє взаємопов’язану сукупність різноякісних елементів (природа – населення – господарство) в умовах цілісної території. По-перше, такий підхід дає змогу взаємопов’язано відобразити всю сукупність часткових (вузькодисциплінарних) уявлень регіону, об’єднуючи всі атрибутивні та змістовно- функціональні ознаки (властивості) цілісної території (регіону). По-друге, географічний регіон є значно ширшим та об’ємним поняттям, ніж туристичний регіон, а ця обставина дає змогу у складі географічного регіону гносеологічно виділити туристичний регіон для конкретного вирішення завдань регіонального маркетингу, а інші елементи, які не “увійшли” до туристичного регіону, але онтологічно присутні в географічному, розглядатимуться як найближче середовище-оточення функціонування туристичного регіону. Запропоновано розглядати “регіональний туристичний маркетинг” як цілеспрямовану діяльність передусім суб’єктів туризму та органів державного регулювання, яка спрямована на ринкове просування певних туристичних продуктів з урахуванням регіональних особливостей або особливостей регіонального розвитку. Окреслено особливості перспективних підходів до географічного поглиблення засад регіонального туристичного маркетингу (сегментація споживчого ринку, поділ ринку туристичних послуг як геопросторової системи на територіальні сегменти – зони, райони, ареали – та відповідній територіальній делімітації сегментів ринку, обґрунтування маркетингової сутності форм територіальної локалізації туристичної сфери комплексного аналізу територіальної структури і регіональної диференціації туристичного продукту, обґрунтування геоекологічних нормативів, аналізу та оптимізації транспортно-територіальних систем як елементів туристичного продукту і як елементів інфраструктури регіону тощо). Для проведення дослідження запропоновано методичну схему, що складається з декількох етапів.
Ключові слова: географічний регіон, маркетинг регіону, регіональний туристичний маркетинг, туристичний регіон, суспільно-географічна система.
Мова:
українська
DOI: http://doi.org/10.17721/1728-2721.2019.74.13
Посилання:
1. Арженовский И. В. Маркетинг регионов : учеб. пособие / И. В. Арженовский. – М. : Юнити-Дана, 2011. – 135 с.
2. Борисюк О. А. Особливості застосування суспільно-геогра¬фічної методології до вивчення регіональних туристичних ринків / О. А. Борисюк, І. В. Заря, І. М. Дудник // Вісн. Київ. ун-ту ім. Тараса Шевченка. Серія: Географія. – 2015. – Вип. 1 (63). – С. 20-23.
3. Бредюк К. Н. Геомаркетинг : география в маркетинге / К. Н. Бредюк // ArcReview. – 2009. – № 4 (51): [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.dataplus.ru
4. Джанджугазова Е. А. Маркетинг туристских территорий : учеб. пособие / Е. А. Джанджугазова. – М. : Изд-во Юрайт, 2019. – 208 с.
5. Дудник І. М. Географічний контекст регіонального туристичного маркетингу / І. Дудник, К. Кисельова // Sciencesof Europe. VOL 2, No 1(1). – Praha, 2016. – С. 50-52
6. Дудник І. М. Туристичний маркетинг регіону в світлі географіч¬ної методології / І. М. Дудник // Туризм і гостинність в Україні : стан, проблеми, тенденції, перспективи розвитку: матеріали І Міжнар. наук.- практ. конф. – Черкаси : Брама-України, 2012.- С. 153-158.
7. Дудник І. М. Принципи регіоналізму в підготовці фахівців з ту¬ризму / І. М. Дудник // Тенденції, проблеми та перспективи розвитку національного ринку туристичних послуг: регіональний аспект: матеріа¬ли Всеукр. наук. конф. – К. : НАУ, 2010. – С. .276-281.
8. Дудник І. М. Деякі особливості географічного підходу до ви¬вчення регіонального туристичного ринку / І. М. Дудник, О. А. Борисюк // АВІА-2015: матеріали ХІІ Міжнар. наук.-техн. конф. – К. : НАУ, 2015. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://avia.nau.edu.ua/doc/ 2015/AVIA_2015pdf
9. Забарна Е. М. Специфіка дефініції “регіональні студії’ та її при-кладне використання / Е. М. Забарна // Матеріали Міжнар. наук.-практ.ї інтернет-конф. “Суспільно-географічні чинники розвитку регіонів”. – Луцьк, 2017. – С.191-193.
10. Кіптенко В. К. Менеджмент туризму : підручник / В. К. Кіптенко. -К. : Знання, 2010. – 502 с.
11. Кифяк О. В. Стратегія регіонального маркетингу в контексті ро-звитку туризму / О. В. Кифяк // Вісн. Чернівец. торговельно-економ. Ін.- ту. – Чернівці : ЧТЕІ КНТЕУ, 2009. – Вип. 2. – С. 208-216.
12. Кобзова С. М. Поняття “туристичний регіон”, “регіональний ту-ризм” і “туристський маршрут” у сучасному науковому дискурсі / С. М. Кобзова // Вісн. ЛНУ імені Тараса Шевченка. – Луганськ : ЛНУ ім. Тараса Шевченка, 2010. – №16(203). – С. 24-31.
13. КравчукГ. В. Регіональний маркетинг в системі управління економічними процесами : монографія / Г. В. Кравчук. – К. : НАУ, 2006. – 258 с.
14. Леонтьева Ю. Ю. Региональная туристская дестинация и её социально-экономическое развитие / Ю. Ю. Леонтьева, О. А. Тимощенкова // Бізнес-Інформ. – 2013. – № 6. – С. 16-170. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2013_6_28.
15. Маркетинг регіонів: інвестиційні аспекти / В. Щелкунов,
B. Бондаренко, Ю. Каракай, В. Грамотєєв, В. Матвеев. – К. : На¬ук. думка, 2005. – 176 с.
16. Музиченко-Козловська О. В. Економічне оцінювання та регу-лювання туристичної привабливості території : автореф. дис. … канд. екон. наук. 08.02.03 / О. В. Музиченко-Козловська. – Л. : Нац. ун-т “Львівська політехніка”, 2007. – 21 с.
17. Пазенюк В. С. Філософія туризму в системі філософського знання / В. C. Пазенюк // Наук. зап. Київ. ун-ту туризму, економіки і права. Серія: Філософські науки. – 2010. – Вип. 8. – С. 7-22.
18. Семенов В. Ф. Управління регіональним розвитком туризму: навч. посіб. / В. Ф. Семенов, В. Г. Герасименко, Г. П. Горбань, Л. М. Богадьорова. – Одеса : Одес. екон. ун-т, 2011. – 225 с.
19. Сірко О. І. Регіональний маркетинг як необхідний фактор у процесі реформування і стратегічного розвитку туристичного регіону / О. І. Сірко // Наук. вісн.Ужгород. ун-ту. Серія:: Економіка. – Ужгород, 2010. – Вип. 31. – С. 74-78.
20. Смирнов І. Г. Маркетинг в туризмі : навч. посіб / І. Г. Смирнов. – К. : ВПЦ “Київський університет” ім. Тараса Шевченка, 2016. – 251 c.
21. СтеченкоД. М. Управління регіональним розвитком туризму : навч. посіб. / Д. М. Стеченко, І. В. Безуглий, Н. П. Турло,
C. М. Мархонос. – К. :Знання, 2012. – 455 с.
22. Фінагіна О. В. Методологічні основи розвитку регіонального маркетингу / О. В. Фінагіна, А. В. Гуренко // Екон. простір : зб. наук. праць. – Дніпропетровськ : ПДАБА, 2008. – № 15. – С. 61-70.
23. ЧерчикЛ. М. Маркетинг рекреаційних територій : теорія, мето-дологія, практика / Л. М. Черчик. – Луцьк : ЛДТУ, 2006. – 136 с.
24. Dudnik І., Kyselova K. Geographical context of regional tourism marketing.-Scientific is sue of knowledge, education, law and management.
– Fundacja “Oswiata I Nauka Bes Granic PROFUTURO”. – 2016. – № 1 (13). – S. 14-151.
25. Dudnik І. System-geographikal aspects of tourism research. – Scientific is sue of knowledge, education, law and management. – Fundacja “Oswiata I Nauka Bes Granic PRO FUTURO”. – 2016. – № 1 (13). – S. 7-77.
Рекомендуємо цитувати цю статтю так:
О. Berkova, O. Borysiuk, I. Dudnyk (2019) Geographic region as an object of tourist marketing. Visnyk Kyivskogo nacionalnogo universytetu imeni Tarasa Shevchenka, Geografiya [Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv, Geography], 1 (74), 75-81 (in Ukranian, abstr. in English).
Надійшла до редколегії 28.03.2019
Прийнята до друку 19.06.2019