ГЕОЕКОЛОГІЧНА ПАРАДИГМА У ВИЩІЙ ОСВІТІ УКРАЇНИ
П. Шищенко, д.геогр.н., пофесор
О. Гавриленко, к.геогр.н., доцент
Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна
Анотація:
Досліджено змістовне наповнення навчальних дисциплін геоекологічного профілю, що має забезпечити якісні зміни освітнього процесу та впровадження в нього інноваційних технологій для успішного втілення на практиці здобутих студентами теоретичних знань. Виходячи з посилення небезпечних наслідків діяльності людини і ускладнення поточних геоекологічних проблем, обґрунтовано актуальність геоекологічного фаху і вміння випускників закладів вищої освіти запроваджувати здобуті знання в практичній діяльності. Геоекологічний підхід до оптимізації просторово-часової структурно-функціональної ландшафтної організації території стає при цьому одним з головних шляхів від теорії до практики в процесі набуття вищої освіти.
Розроблено зміст трьох структурних блоків програми навчальної дисципліни “Геоекологія України” для студен- тів-магістрів, що має відповідати загальній методології досліджень, головним геоекологічним проблемам та застосуванню результатів досліджень для розв’язання цих проблем. Упорядковано основні форми забезпечення освітнього процесу на кожному етапі вивчення дисципліни. На початковому етапі такими формами є організація нестандартних лекційних занять у вигляді мультимедійних презентацій, а також семінарських занять з тестуванням, публічними виступами і студентськими дискусіями. Основний етап вивчення дисципліни присвячено аналізу сучасних геоекологічних проблем України. Наведено схему розкриття цих проблем: “вплив нераціонального природокористування – зміна компонентів геоекосистем – порушення геоекологічних функцій цих компонентів унаслідок негативного впливу – шляхи відновлення порушених зв’язків”. Розкрито переваги поєднання класичних традиційних методик навчання із творчим пошуком, застосовуванням інноваційних освітніх технологій, оригінальних дидактичних ідей.
Обґрунтовано доцільність упровадження на цьому етапі освітнього процесу методу проектів, що дозволяє студентам не лише краще засвоювати лекційний матеріал, але і вчитися самостійно здобувати знання в тісній співпраці з викладачем. Запропоновано алгоритм здійснення проектної діяльності та орієнтовні теми студентських проектів у межах навчальної дисципліни, а також форми взаємодії студентів і викладача на певних етапах роботи над проектом. Розроблено теми прикладного блоку навчальної дисципліни, пов’язані з практичними аспектами геоекологічних досліджень, які можуть бути обрані студентами самостійно на прикладі свого міста, району, області. Після засвоєння всіх тем освітньої програми майбутні фахівці стають підготовленими до практичної діяльності щодо впровадження геое- кологічного підходу до оптимізації природокористування з метою розв’язання актуальних проблем.
Ключові слова: геоекологія, геоекосистема, освітній процес, метод проектів, геотехсистема, геоекологічне проектування
Мова:
українська
DOI: http://doi.org/10.17721/1728-2721.2019.74.4
Посилання:
- Бачинский Г. А. Геоэкология как область соприкосновения географии и социоэкологии / Г. А. Бачинский // Известия Всесоюзного географического общества. – 1989. – Т. 121. – Вып. 1.
- Бистрова Ю. В. Інноваційні методи навчання у вищій школі України [Електронний ресурс] // Право та інноваційне суспільство : електрон. наук. вид. – 2015. – № 1. – Режим доступу : http://apir.org.ua/ wp-content/uploads/2015/04/Bystrova.pdf
- Голубев Г. Н. Основы геоэкологии : учеб. / Г. Н. Голубев. – М., 2016.
- Карбованець О. І. Модель організації самостійної роботи студентів мікробіологічного змісту / О. І. Карбованець // Наук. вісн. Ужгород. ун-ту. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. – 2013. – Вип.
- Круглов І. С. Геоекологія та географія / І. С. Круглов // Наук. зап. Тернопіл.. пед. ун-ту. Серія : Географія. – 2004. – № 2, ч. – С. 49-55.
- Про вищу освіту : Закон України від 1 липня 2014 р. № 1556^11 // Офіц. вісн. України. – 2014. – № 63.
- Розанов Л. Л. Методологический аспект геоэкологии / Л. Л. Розанов // Вест. МГОУ. Серия : Естественные науки. – 2015. – № 2.
- Тимашев И. Е. Геоэкология как эколого-ландшафтная наука [Електронний ресурс] // Вестник ВГУ, серия : География. Геоэкология. – – № 1. – Режим доступу : http://www.vestnik.vsu.ru/pdf/geograph/ 2007/01/2007-01-01 .pdf
- Чайковська Г. Б. Проектні технології як ефективний засіб формування екологічної культури студентів / Г. Б. Чайковська // Наук. зап. ТНПУ ім. Володимира Гнатюка. Серія : Педагогіка. – 2017. – № 3.
- Шищенко П. Г. Геоекологія в науково-освітньому вимірі / П. Г. Шищенко, О. П. Гавриленко // Вісн. Київ.. ун-ту ім. Тараса Шевченка. Серія : Географія. – 2018. – Вип. 1(70).
- Odum H. T. Concepts and methods of ecological engineering / T. Odum, B. Odum // Ecological Engineering. – 2003. – No. 20.
- Sprott R. A. Factors that foster and deter advanced teachers’ professional development / A. Sprott // Teaching and Teacher Education. – V. 77.
Рекомендуємо цитувати цю статтю так:
P. Shyshchenko, O. Havrylenko (2019) Geoecological paradigm in Ukrainian higher education. Visnyk Kyivskogo nacionalnogo universytetu imeni Tarasa Shevchenka, Geografiya [Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv, Geography], 1 (74), 18-23 (in Ukranian, abstr. in English).
Надійшла до редколегії 22.04.2019
Прийнята до друку 19.06.2019