Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка

ГЕОГРАФІЯ

Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv

GEOGRAPHY

ЗАСТОСУВАННЯ ТАБЛИЦІ БЛОКА ПРИ ВИВЧЕННІ РЕКРЕАЦІЙНО-ГЕОГРАФІЧНИХ ДИСЦИПЛІН

Бейдик О.

Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна

Анотація:

Запропоновано ряд адаптованих до географії (ресурсно-рекреаційна складова, об’єкти Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, об’єкти Всесвітнього надбання та “Сім чудес” України) таблиць Блока та обґрунтовано можливості їх застосування в географічних, історичних, конструктивно-географічних, туристсько-географічних та історико-археологічних дисциплінах. Застосування активних методів навчання, в т.ч. адаптованих до географічної проблематики таблиць Блока, сприяє концентрації, розвитку, тренуванню уваги та мислення (індивіда та групи) та виступає чинником об’єктивного сприйняття природних, суспільно-політичних, економічних явищ та процесів. Запропоновано 25 варіантів таблиць Блока в розрізі регіонів України та 7 туристсько-географічних макрорайонів світу (наведено інтегрований варіант систематизації об’єктів Всесвітньої спадщини світу), які виступають опорними ланками ресурсно-рекреаційного каркасу України та світу. Технологія використання таблиць Блока може бути застосована як до класичних географічних (економічна і соціальна географія, фізична географія материків і океанів, країнознавство, географія світового господарства), так і конструктивно-географічних (ринкова діяльність туристських підприємств, рекреаційні комплекси, рекреаційно-туристські ресурси, географія туризму) дисциплін. Використання таблиць Шульте було певним кроком у розвитку психолого-педагогічних та мнемотехнічних технологій, що застосовуються у географії. Застосування таблиці Блока в географічних дисциплінах розглядається, як складова окресленого вище тренду. Запропоновану таблицю американський психолог Дж. Блок свого часу порівнював з термометром. І хоча вона вимірює не температуру, а увагу людини, первинне завдання у неї було таке, як у градусника: надіслати сигнал про небезпеку. За допомогою простого тесту можна визначити, чи здатний той, кого випробують, стати водієм? Завдання, яке містить таблиця, полягає у послідовному пошуку чисел від 10 до 59 (всього 50 комірок) за фіксований час. Оптимальним результатом є такий пошук, коли кожне число “забирає” 10-20 секунд. Наведений аналіз сильних і слабких сторін адаптації таблиць Блока до навчального процесу, основою якого є реалізація ряду педагогічних експериментів.

Ключові слова:

опорні ланки ресурсно-рекреаційного каркасу, таблиці Блока, таблиці Шульте, об’єкти Всесвітнього надбання, активні методи навчання, переваги та недоліки адаптації таблиць до навчання

DOI: http://doi.org/10.17721/1728-2721.2016.64.2

Посилання:

  1. Beydyk O. (2000) Dyversyfikatsiya tvorchoho pidkhodu do konstruyuvannya navchal’noho protsesu [Diversification creative approach to designing educational process]. Visnyk Kyyivs’koho instytutu «Slov”yans’kyy universytet». Ekonomika, Issue, 6, pp.23-29 [in Ukrainian]
  2. Beydyk O. (2005) Personal-tekhnolohiyi pidhotovky fakhivtsiv dlya turyst·s’ko-rekreatsiynoyi sfery [The staff technology training for tourism and recreation], Visnyk KNUKiM. Ser. Pedahohika , Issue 12, part. 1, pp. 47–50 [in Ukrainian]
  3. Beydyk A.  (2006) Aktivnyye metody obucheniya v spetskursakh turistsko-rekreatsionnogo bloka [Active methods of training in special courses tourism and recreation unit], Kultura narodov Prichernomoria, No. 88, pp. 7-11 [in Russian]
  4. Beydyk O. ( 2007) Zastosuvannya aktyvnykh metodiv pry vykladanni rekreatsiyno-turystychnykh dystsyplin u vyshchykh navchal’nykh zakladakh [The use of active methods in teaching recreation and tourism subjects in higher education], Turystychno-krayeznavchi doslidzhennya, Issue 7, pp. 214-227 [in Ukrainian]
  5. Beydyk O. (2011) Zastosuvannya tablyts’ Shul’te pry vyvchenni rekreatsiyno-heohrafichnykh dystsyplin [Application Schulte tables in the study of recreational and geographical disciplines], Naukovyy chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriya 4. Heohrafiya i suchasnist’, Issue 14 (26), pp.91-97 [in Ukrainian]
  6. Beydyk O., Novosad N.O. (2013) Unikal’na Ukrayina: heohrafiya ta resursy turyzmu: Navchal’nyy posibnyk [Unique Ukraine: geography and tourism resources: Manual], Kyiv : Al’terpres,572 p. [in Ukrainian]
  7. Beydyk O., I.  Lazaruk  (2015) Rekreatsiyno-turysts’ki resursy Mykolayivs’koyi oblasti v tablytsyakh Shul’te [Recreation and tourism resources of Mykolayiv region in the tables Schulte], Suchasni tendentsiyi rozvytku turyzmu : Zb. nauk. prats’, Mykolayiv : MF KNUKIM, pp. 16-21 [in Ukrainian]
  8. Beydyk O., Lazaruk I. (2016) Natsional’na ta svitova arkheolohiya v tablytsyakh Shul’te [National and world archeology in tables Schulte], Lyudyna ta landshaft: heohrafichnyy pidkhid v pervisniy arkheolohiyi : Mizhnarodn. nauk. konf.Kyiv : Starodavniy svit, 2016, p. 32 [in Ukrainian]
  9. Bondarchuk L. (1993) Metody aktyvnoho navchannya v kursi «Osnovy pedahohichnoyi maysternosti» [Methods of active learning in the course “Basics of pedagogical skills”], Vyshcha i serednya pedahohichna osvita, no. I6, pp. 51-56 [in Ukrainian]
  10. Burlachuk L. (2007) Slovar’-spravochnyk po psykhodyahnostyke[Dictionary of psychodiagnostics], Saint Petersburg: Pyter, 2007, pp. 341-343 [in Russian]
  11. Volod’ko V., Ivanova T. (1993) Samostiyna navchal’no-piznval’na diyal’nist’ yak odyn z metodiv rozvytku tvorchykh zdibnostey studentiv [Independent educational and cognitive activity as a method of creative abilities of students],Vyshcha i serednya pedahohichna osvita, no. I6,p. 62 [in Ukrainian]
  12. Zhukova R. Kuznetsov Yu. (1989) Aktyvnye metody obuchenyya v kontseptsyy perestroyky uchebnoho protsessa [Active methods of training in the concept of restructuring the educational process], Aktyvnye metody obuchenyya v systeme podhotovky spetsyalystov y rukovodyteley, Leningrad, pp. 5-13  [in Russian]
  13. Lozova V.  (1989)Problema aktyvizatsiyi piznaval’noyi diyal’nosti studentiv pry vyvchenni psykholoho-pedahohichnykh dystsyplin [The problem of cognitive activity of students in the study of psychological and pedagogical subjects], Vyshcha i serednya pedahohichna osvita, no. 14, pp. 6Z-68 [in Ukrainian]
  14. Na tsepkyy shoferskyy hlaz(1975) [On tenacious driver’s eyes],  Rovesnyk, no. 12, p. 22 [in Russian]
  15. Tarasov V. (1989) Personal-tekhnolohyya: otbor y podhotovka menedzherov [Personnel-technology: selection and training of managers], Leningrad. : Mashynostroenye,  175-185 [in Russian]
  16. Khudyk V. (1994) Psykholohycheskye metodyky yssledovanyya yntellekta y lychnosty: tablytsy Shul’te [Psychological methods of investigation of intelligence and personality: Schulte table], Kyiv: Zdorov’e, 20 p. [in Russian]
  17. Shchurkova N. (1998) Praktykum po pedahohycheskoy tekhnolohyy [Workshop on educational technology],  Moscow, 1998, pp. 6-7 [in Russian]
  18. Svidotstvo pro reyestratsiyu avtors’koho prava na tvir no. 67838. Ukrayina. Naukova stattya «Zastosuvannya tablyts’ Shul’te pry vyvchenni heohrafichnykh ta istorychnykh dystsyplin» [Certificate of registration of copyright №67838. Ukraine. The scientific paper “Application Schulte tables in the study of geographical and historical subjects”],Beydyk O. (Ukraine), 15.09.2016 [in Ukrainian]

Завантажити (.pdf)

Рекомендуємо цитувати цю статтю так:

Beydyk, А. (2016). Application Block’s table in the study of recreational and geographical disciplines. Visnyk Kyivskogo natsionalnogo universytetu, Geografiya [Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv, Geography], 1 (64), 13-18 (in Ukrainian, abstr. in English).